L’IdISBa participa per segona vegada a la III Fira de la Ciència i la Tecnologia
L’Ajuntament d’Inca organitza per tercera vegada la Fira de la Ciència i la Tecnologia, que se celebrarà en el marc de la 2a Fira d’Inca a la Plaça de Mallorca els dies 28 i 29 d’octubre, amb els objectius de promoure la inquietud envers la ciència de la població en general, especialment entre la població en edat escolar, i de donar a conèixer els resultats científics de la investigació que es realitza als centres de recerca de les Illes Balears.
Aquesta fira compta amb la col·laboració de la Direcció General d’Innovació i Recerca de les Illes Balears, i hi participarà la Universitat de les Illes Balears, l’Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos (IFISC, UIB-CSIC), l’Institut d’Investigació Sanitària de les Illes Balears (IdISBa), la Societat Balear de Matemàtiques (SBM-XEIX), el Sistema d’Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears (SOCIB), el Centre Oceanogràfic de Balears de l’Institut Espanyol d’Oceanografia (IEO), els centres educatius CC Beat Ramon Llull, IES Pau Casesnoves i IES Alcúdia, i Robotix Mallorca.
L’horari de la fira serà el diumenge 28 d’octubre de 10.30 a 19 h. Dilluns 29 d’octubre de 8.45 a 13.45 h es realitzaran visites de centres escolars.
A la pàgina web de l’Ajuntament d’Inca es pot consultar el detall dels experiments que s’han preparat per a aquests estands. Experiments d’Electrònica Industrial i Automàtica, d’Informàtica, Física, Química, Biologia, Bioquímica i Matemàtiques, Oceanografia, recerca en Salut etc.
La fira també comptarà amb una oferta de tallers STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques), entre les 10 i les 13 h (cal inscripció prèvia a https://goo.gl/fp9cfJ).
Es realitzaran dos tipus de tallers, de 60 minuts de duració:
- Taller Petits Exploradors: nins i nines de 6 a 9 anys (cursos de 1-2-3 primària).
- Tallers Joves Programadors: nins i nines de 10 a 14 anys (>4art Primària)
Els tallers STEAM persegueixen interrelacionar la ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques (STEAM) al voltant de la construcció i programació de màquines i robots, amb la interacció entre els alumnes, per aprendre manipulant i construint en petits projectes que provoquen la motivació permanent. Amb un enfoc divertit, pretenem que els nins i nines en edats de 6 a 14 anys gaudeixin d’una bona estona, amb activitats vinculades a reptes del dia a dia amb la tecnologia (programació i robòtica) i les ciències (màquines i mecanismes).
Tallers:
- CC BEAT RAMON LLULL. Hidràulica: L’aigua mou el món.
- IES PAU CASESNOVES. Plaques tectòniques i riscos associats: tsunamis, terratrèmols i vulcanisme. Experiment de Miller, prova experimental de l’origen de la vida, extracció d’ADN.
- IES ALCÚDIA. SOS Mediterrània.
- IFISC. Sincronització sistema dinàmic. Formació de patrons a un ferrofluïd. Què és el caos? Funcionament neurones davant il·lusió òptica.
- IDISBA. Piràmide dels aliments. Visualitzacions de mostres al microscopi. Espirometria. Fumes?
- XEIX. 3 germans 4 intrusos.
- SOCIB. Descobrir l’oceanografia a través de làmines per a pintar que mostren com s’investiga l’oceà. Peces de Lego amb les que construir un glider i una boia. Puzzle per a conèixer tots els Instruments i tecnologies que el SOCIB utilitza per observar i recollir dades del Mediterrani. Jocs tauleta electrònica de l’App MEDCLIC KIDS (per iOS i Android. Descobrir amb Glidi, el nostre robot submarí groc, com són les tecnologies marines que ens ajuden a conèixer i conservar nostres mares i oceans.
- IEO. Material divulgatiu, interactiu i audiovisual, sobre les investigacions que realitzen el grups de recerca per donar resposta als principals reptes de l’oceanografia d’avui com el canvi climàtic, la conservació de la biodiversitat, l’ús i la gestió sostenible dels ecosistemes marins, la protecció d’hàbitats d’especial interès, així com la modelització i la predicció oceànica.
- Papiroflèxia marina.
- Experimenta amb la pujada del nivell del mar.
- Peixtitets.
- La sopa de plàstics.
- UIB. Juga amb les ones gravitacionals. Vols saber més sobre les ones gravitacionals i els forats negres? Aquí tindràs l’oportunitat de fer el teu propi detector d’ones gravitacionals amb Spacetime Quest. En aquest joc tu ets el científic, i el teu desafiament és repartir sàviament un pressupost entre tots els subsistemes i diferents aspectes d’un detector d’ones gravitacionals, competint amb la resta dels participants. També es podrà jugar a Black Hole Pong, una versió del clàssic videojoc Pong, en què hauràs de gestionar la potent gravetat dels forats negres per aconseguir les òrbites que et portin a la victòria. Grup de recerca en Relativitat i Gravitació.
- Estudiants del grau de Física. La física dels drons. Farem una demostració de per què volen els drons i analitzarem els principis físics dels tres moviments que fan que es puguin moure mentre volen.
- Estudiants del grau de Física. Les lleis de la termodinàmica. Mitjançant experiments simples mostrarem els principis de la termodinàmica.
- Estudiants del grau de Matemàtiques. D’estabilitat a caos. Mostrarem les diferències entre el comportament regular i un de caòtic.
- Estudiants del grau de Matemàtiques. El joc del gratacels. Joc per potenciar la visió espacial dels nins i nines.
- Estudiants del grau de Matemàtiques. Puzle del teorema de Pitàgores. A part de les demostracions numèriques i algebraiques, hi ha una gran varietat de demostracions geomètriques que poden aprofitar-se per construir trencaclosques amb diferent nivell de dificultat.
- Estudiants del DemoTec i DemoLab. Nueurona. Es muntarà una estructura que incorporarà un circuit elèctric seqüencial de manera que quan es doni el senyal s’aniran encenent els leds per simular el canvi de potencial de membrana. El circuit acaba amb una bolla que simula els neurotransmissors. També es disposarà de mostres de diferents organismes on s’apreciïn les neurones d’animals.
- Estudiants del grau d’Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica. Toca el piano. Mitjançant un petit hardware i una mica de programació, els alumnes podran tocar el piano amb llaunes de refresc.
- Estudiants del grau d’Enginyeria Informàtica. Visita museu virtual d’Apple. Un passeig de realitat virtual en 3D per un museu virtual de l’evolució de l’equipament d’Apple.
- Estudiants del grau de Química. No tot el que brilla és or. Fabricarem monedes que semblaran d’or i plata, però seguiran sent cèntims! Utilitzarem reaccions químiques per recobrir les monedes amb zinc i amb llautó. Pluja d’or: Com feien els alquimistes, barrejarem unes sals de plom i potassi, per fabricar or…; però és realment or?
- Estudiants del grau de Química. Materials divertits. Farem un material polimèric molt mal·leable, molt útil i amb una característica elàstica sorprenent. Cadascun es podrà endur una mica de Gluep per jugar. Materials amb memòria: Modificarem la forma d’un material especial que, en aplicar-hi calor, torna a la seva forma original.
- Estudiants del grau de Biologia. Plantes en acció. No tots els moviments de les plantes són lents, te’n mostrarem de ràpids i fins i tot alguns de furiosos! Veurem com les plantes, sense ulls ni orelles, responen al que passa al seu voltant.
- Estudiants del grau de Bioquímica. Jugant amb colors. Farem diferents jocs per experimentar l’aparició o desaparició de colors i fer dibuixos que adquireixen moviment.
- ROBOTIX. Impartició de tallers STEAM de caire divertit i educatiu amb l’objectiu de difondre el món de la ciència i tecnologia entre els joves de 6 i 14 anys.
- Taller Petits Exploradors: nins i nines de 6 a 9 anys (cursos de 1-2-3 primària).
- Tallers Joves Programadors: nins i nines de 10 a 14 anys (>4art Primària).
Els tallers STEAM persegueixen interrelacionar la ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques (STEAM) al voltant de la construcció i programació de màquines i robots, amb la interacció entre els alumnes, per aprendre manipulant i construint en petits projectes que provoquen la motivació permanent. Amb un enfoc divertit, pretenem que els nins i nines en edats de 6 a 14 anys gaudeixin d’una bona estona, amb activitats vinculades a reptes del dia a dia amb la tecnologia (programació
i robòtica) i les ciències (màquines i mecanismes).
Impartició de tallers en paral·lel de 60 minuts per a un màxim de 14 nins/es en les següents franges horàries:
– 10.00 h a 11.00 h
– 11.00 h a 12.00 h
– 12.00 h a 13.00 h
Inscripció prèvia a: https://goo.gl/fp9cfJ.
Font: Ajuntament d’Inca