CA | ES | EN

ÚLTIMES NOTÍCIES

miércoles, 9 de junio de 2021
Salut convida els establiments d'hoteleria i restauració a adherir-se al projecte QXQ de seguretat alimentària

La Conselleria de Salut i Consum ha convidat els establiments d’hoteleria, restauració i cafeteries (HORECA) de les Illes Balears a adherir-se al projecte digital de seguretat alimentària QxQ, eina d’autoavaluació, d’innovació i de transformació que ofereix un avantatge competitiu als negocis dins un context complex marcat per les dificultats econòmiques derivades de la pandèmia de COVID-19.

 

Així ho han explicat avui els responsables del projecte en el si del Consell de Seguretat Alimentària, que ha estat convocat coincidint amb la commemoració, aquesta setmana, del Dia Mundial de la Seguretat Alimentària amb el lema «La innocuïtat dels aliments, un assumpte de tothom». Una trobada en la qual ha participat la consellera de Salut i Consum, Patricia Gómez.

 

El projecte QxQ impulsat pel Servei de Seguretat Alimentària de la Direcció General de Salut Pública i Participació és una plataforma d’informació i autoavaluació que reportarà beneficis tant als actors econòmics com a l’Administració i als clients de la restauració.

 

Aquesta iniciativa ha estat desenvolupada dins la convocatòria de l’Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa) Innovatio 2017 i ha entrat en fase de producció a manera de pilotatge el 2 de juny.

 

Per impulsar aquesta nova etapa, els responsables de Seguretat Alimentària s’han reunit amb les patronals de restauració, cambres de comerç i assessors consultors de les Illes Balears per tal de presentar-los la idea, incorporar-hi suggeriments i proposar-los la col·laboració per tal de fomentar les adhesions dels negocis HORECA al projecte, i acabar de perfeccionar-lo abans d’ampliar-lo als més de 18.000 establiments de les Illes.

 

Els responsables de Seguretat Alimentària recorden que els beneficis del projecte són triples: d’una banda, facilitarà l’autocontrol digital de l’estat higiènic i sanitari de les empreses, les quals, a la vegada, es poden beneficiar de l’avantatge competitiu que suposa tenir una bona puntuació a la porta del local i dins la plataforma. D’altra banda, aquesta puntuació beneficiarà també els clients, que podran triar el local en funció de la nota i, a més, podran opinar sobre els locals. Finalment, digitalitzar el procés també facilitarà el seguiment per part dels serveis d’inspecció i millorarà l’eficiència i l’assignació dels recursos al control oficial dels establiments que no demostrin que fan els autocontrols adequats.

Aquesta eina de col·laboració entre el sector públic i privat forma part d’una estratègia win-win, en la qual tothom guanya i permet un canvi d’orientació per millorar la capacitat competitiva dels establiments.

 

Com funcionarà l’autocontrol digital?

Independentment que totes les empreses hagin de seguir els tràmits administratius oficials habituals per operar i independentment de les tasques habituals d’inspecció de Salut, les empreses adherides podran accedir de manera senzilla a la plataforma per fer un autocontrol digital dels requisits higiènics i sanitaris que se li exigeixen, indicar els que compleixen i saber quins els manquen. L’usuari podrà veure la normativa que hi ha darrere de cada requisit. 

Els blocs d’autoavaluació seran infraestructures i maquinària, processos i confiança (i COVID).

Una vegada emplenats els qüestionaris, uns algoritmes adaptats a cada tipus d’empresa —atès que n’hi ha de molt variades— donaran una puntuació des del punt de vista estrictament de seguretat alimentària. L’objectiu és arribar al Score on the door, és a dir, a la qualificació a la porta de l’establiment.

Els inspectors de salut, en les seves inspeccions (que en cap cas seran substituïdes per l’autoavaluació), podran fer servir aquesta «declaració responsable», per contrastar-la amb la situació real de l’establiment. 

 

El paper dels clients

També, abans de triar, els clients podran fer recerca «per proximitat» i consultar les puntuacions que té un determinat establiment, amb un petit informe que explicarà que la nota fa referència a l’estat higiènic i sanitari. Així mateix, posteriorment, podran generar impressions respecte de si l’establiment s’ajusta a allò que declara o no, és a dir, el podran puntuar i comentar. Aquesta informació també arribarà als inspectors. És per això que aquesta eina ofereix un avantatge competitiu per als establiments que inverteixen a garantir unes condicions òptimes de seguretat alimentària.

A la fase de pilotatge es convida empreses segmentades en tres nivells diferents amb requisits diferents (hospitals, establiments de residències, guarderies, macrocuines per a més de 500 comensals, i restaurants d’un centenar de comensals i bars petits). Aquesta etapa permetrà obtenir una resposta i saber si allò que es demana en els qüestionaris és veritablement rellevant i, sobretot, modificar els protocols per tal que l’algoritme de càlcul de la puntuació s’ajusti a la percepció de tots els agents involucrats.

Posteriorment, en funció dels resultats, s’estudiarà com ampliar-ne la implantació i alinear el projecte amb el control oficial de la cadena alimentària a partir de 2022 i dins les línies estratègiques de la salut pública.

 

FONT: Nota informativa Conselleria de Salut i Consum (09/06/2021)